Monet voivat kokea ajatuksensa, tunteensa ja käytöksensä kontrolloimattomina. 
Lapsuudessa ja nuoruudessa opimme mallin, millä käsittelemme negatiivisia tunteita. Tämä vaikuttaa myös siihen, uskommeko, että pystymme itse vaikuttamaan ajatuksiin ja tunteisiin. 
Eräässä tutkimuksessa todettiin, että pojat käyttävät ongelmanratkaisu strategiaa sekä harhautukseen perustuvaa strategiaa negatiivisten tunteiden vähentämiseen. 
Tytöt sen sijaan luottavat pohdiskeluun, missä muun muassa keskitytään negatiivisiin ajatuksiin ja tunteisiin.
Poikien aktiivisten strategioiden ansiosta heillä on paremmat mahdollisuudet muutokseen ja he oppivat, että he pystyvät itse muuttamaan ajatuksia, tunteita ja käytöstä. Tyttöjen mietiskelevä selviytymismalli rajoittavat tyttöjä oppimaan, että sisäisesti koettu vointi ja toiminta on mukautettavissa
Itsetutkiskelu auttaa omien tunteiden, ajatuksien ja käytöksen tiedostamiseen. Itsetutkiskelun aikana siirrämme huomiomme sisäänpäin ja tällä teolla opimme, että itseasiassa meillä on keino muuttaa tunteitamme, ajatuksiamme ja käytöstämme. 
Oma kokemukseni naisena vahvistaa kyllä yllä olevaa teoriaa. Joskus olen aivan pulassa tuon pohdiskelun ja mietiskelyn kanssa. 
Kutsun tätä ”ruuhkaa päässä” -ilmiöksi. 
Silloin minulla on ahdistunut olo ja vaikea saada mitään aikaiseksi, koska kaikki huomio menee (negatiivisiin) ajatuksiini. 
Tässä vaiheessa on vaikea itse saada enää kiinni omista tunteista, ajatuksista ja käytöksestä. 
Siksi pieni itsetutkiskelu joka päivä on tärkeää minulle.
Mitä ajatuksia tämä sinussa herättää? Oletko kokeillut itsetutkiskelua? Onko se auttanut sinua?
Voit helposti tänään tehdä itsetutkiskelua tekemällä kyselyn otsikolla Miten voit tänään?
Lähteet: Schleider, J. Weisz, J. R. Mental Helath and Implicit theories of thoughts, feelings, and Behavior in early Adolescents: Are Girls at Greater Risk? Harvard University. <http://weiszlab.fas.harvard.edu/files/jweisz/files/schleider_weisz_2016_jscp.pdf>.


Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *